تأثیر ابتلا به دیابت نوع 2 بر کیفیت زندگی بیماران

 23 فوریه 2017- به گزارش محققان استرالیایی، احتمال کاهش کیفیت زندگی و تعاملات اجتماعی برای افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2، در پنج سال اول پس از تشخیص بیماری، پنج برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است. دانشمندان دانشگاه Wollongongدر نیو ساوت ولز گفتند: یافته‌های آنها بر اهمیت حمایت‌های اجتماعی در جلوگیری از کاهش سلامت روان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید دارد.

 پرفسور Feng و پرفسور Astell-Burt نویسندگان مشترک این مطالعه، که در مجله‌ی BMJ Open Diabetes Research and Care منتشر شده است، گفتند: شرایطی مانند این که افراد  احساس می‌کنند تحت حمایت یک شبکه‌ی اجتماعی قرار می‌گیرند، نقش مهمی در سلامت روان و تمام جنبه‌های زندگی آنها بازی می‌کند، همچنین این حمایتها به احتمال زیاد نقش مهمی در پایبندی افراد به  برنامه‌های اصلاح سبک زندگی، رژیم‌های دارو درمانی و مراجعه‌ی منظم به پزشکان عمومی دارد که یک جزء اصلی از مدیریت بیماری دیابت نوع 2 هستند.

 داده‌های 26344 بزرگسال غیر دیابتی بین سالهای 2006 تا 2009 ، همراه با نظر سنجی از این افراد که در فواصل سالهای 2010 تا 2011 تکمیل شده بود، در این پژوهش آنالیز گردید.

محققان 6 متغیر را در این پژوهش بررسی کردند: پریشانی روانی، کیفیت زندگی افراد بر اساس  گزارشات فردی آنها، صرف وقت با خانواده یا دوستان، صحبت کردن با خانواده یا دوستان از طریق تلفن، حضور در جلسات گروهی یا  اجتماعی و تعداد افرادیکه شرکت کنندگان احساس می‌کنند که می‌توانند به آنها تکیه کنند.

در مجموع 586 مورد جدید ابتلا به دیابت در طی دوره‌ی پیگیری شناسایی گردید که احتمال کاهش شدید کیفیت زندگی در گزارشات آنها، 5 برابر افزایش یافته بود.

تشخیص دیابت همچنین با کاهش زمان گذراندن وقت با خانواده و دوستان، کاهش تماس‌های تلفنی، کاهش حضور در گردهمایی‌های اجتماعی و کاهش تعداد افراد خارج از خانه که فرد می‌تواند به آنها تکیه کند، در ارتباط بود. ارتباط معنی داری با پریشانی روانی و تشخیص دیابت در این افراد مشاهده نشد.

محققان می‌گویند: کاهش کیفیت زندگی و افزایش انزوای اجتماعی در میان افرادیکه به تازگی از ابتلا به دیابت خود مطلع شده‌اند، سناریوهایی است که باید دقیقاً توسط پزشکان عمومی و مسئولین بهداشت محلی بررسی گردد. اگرچه این وضعیت، بسیار ویرانگر است اما قابل پیشگیری است و می‌توان با موفقیت از بروز آنها جلوگیری نمود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/australian-study-reveals-type-2-diagnosis-impact-upon-quality-of-life-93310368.html